E46 M3 Fejl

Mistænkelig lyd.

Min M3, som jeg købte i Belgien, havde nogle fejl. Nogle af disse fejl kendte jeg, da jeg købte den, men andre har jeg først opdaget senere. Sådan er det - og hvis man ikke kan leve med det, så skal man ikke købe en 16 år gammel BMW M3.


Et af de problemer, jeg opdagede senere, er en lyd fra motoren (eller motorrummet), som kan lyde som tændingsbanken. I kabinen kan lyden primært høres ved 3.000 rpm plus/minus og let gasgivning. Ved cruise på dette omdrejningstal kan jeg ikke høre lyden og ved fuld gas heller ikke.

Det kan være noget helt andet - fx en komponent, varmeskjold eller lignende, som vibrerer og så er det jo en bagatel. Men hvis det er tændingsbanken, så er det seriøst og SKAL rettes. 
Jeg antager, at årsagen til at jeg ikke opdagede denne lyd i Belgien var, at det regnede den dag jeg prøvekørte og købte bilen. Regnen mod karossen må have overdøvet den sprøde lyd.


I juni (2020) tog jeg mig sammen og fik en tid hos Bayern AutoGroup i Århus. Det er langt at køre, men fra tidligere kendte jeg André, som arbejder her - og han ved hvad han taler om mht. M3 - det er der ikke så mange der gør, selv om de bedyrer, at "det kender de alt til". André prøvekørte bilen og testede den igennem fra A til Z. Ingen fejl overhovedet på motor, sensorer, vanos osv. André påpegede det lejeslør, som den har i differentialets højre udgangsaksel og at de forreste gummibøsninger for trianglerne nok var lidt gamle og bløde - men ellers intet andet på bilen. Årsagen til "tændingsbankelyden" kunne han ikke finde, da den heller ikke kom fra plasticdækslet øverst på motoren (han fandt en BMW notits om at det godt kan klapre hvis ikke afstanden til topstykket er min. 2 mm). 
Jeg var naturligvis ærgerlig over at have taget hele turen fra Rønnede til Århus med overnatning uden at få løst problemet - men jeg kan ikke bebrejde André eller BAG for fænomenet er åbenbart ganske sjældent - og at jage lyde er ikke let.


Efterfølgende trawlede jeg internettet igennem og fandt bl.a. en BMW Service Bulletin (SI B13 01 07), som omtaler noget som kunne ligne problemet. Dog viste det sig, at denne Service Bulletin ikke kendes i Danmark (Europa), men kun USA og Australien - og at den behandling, som den foreskriver fordrer, at der anvendes et specielt middel ( Fuel Injector and Induction Cleaner Concentrate), hvilket jeg anskaffede, men også et applikationsapparat, som vist kun BAG har her i Danmark (hvilket jeg fandt ud af senere). En kilde anførte at Chevrons Tecron svarede til BMW's specialmiddel og at det kunne hældes i tanken. Summa: Jeg købte noget Tecron og har kørt to tankfunde med det. Det har intet hjulpet.  


Efter et par forsøg med mit actioncamera i motorrummet under kørsel (kan kun optage lyd grundet manglende lys) så er jeg kommet i tvivl om hvorvidt det overhovedet er tændingsbanken. 
Næste skridt var at anskaffe en lille mikrofon (sluttet til mobilen) og optage lyden forskellige steder i motorrummet - i håbet om, at jeg kunne indkredse hvor lyden kommer fra. 


Jeg lavede 4 optagelser, hver med en anden mikrofonplacering end de andre. 















Desværre kunne jeg ikke høre forskel på lyden i de 4 optagelser. Derfor kan jeg heller ikke bestemme hvor lyden kommer fra. Jeg havde håbet, at der var så megen forskel i lydstyrken, at jeg kunne indkredse det sted, hvor lyden var højest og dermed kilden til lyden. Om det er min hørelse eller forskellen er så lille at den ikke kan skelmes ved jeg ikke. Prøv selv at lytte (og oplev hvor megen støj der er når man har "hovedet" helt nede ved motoren under kørsel).
Jeg har bestræbt mig på at fremkalde lyden adskillige gange, men også at få sekvenser med, hvor lyden ikke er der. Optagelse 3 er udeladt da den ikke indeholder noget, som ikke høres i 1, 2 og 4.

Lyden optræder mange gange, men her er eksempler på hvor den bl.a. optræder:


I optagelse nr 1: Tid: 00:00:30 - 00:00:58 - 00:01:07 - 00:01:55 - m.fl.

I optagelse nr 2: Tid: 00:00:28 - 00:00:39 - 00:00:44 - 00:01:01 - m.fl.

I optagelse nr 4: Tid: 00:00:39 - 00:00:59 - 00:01:08 - 00:01:35 - m.fl. (lyd fra ventilator høres)


Optagelse Nr 1                                          Optagelse 2                                            Optagelse 4 











Spørgsmålet er: Er det tændingsbanken eller noget andet? Hvis det er noget andet, hvad mon det så er?
Man skulle tro, at bankesensorerne ville fange det (jeg kører på Shell V Power 100 oktan) - men de viser intet udenfor det tilladte.



Foreløbig analyse:

Ved hjælp af programmet Audity lavede jeg en analyse af en lydstump på 0,6 sek taget fra optagelse 01A ca 00:02:06 inde i optagelsen:
















Sekvensen kører først i naturlig hastighed, derefter to gange med hastighed 0,07 og til sidst igen med naturlig hastighed.
Første overslag tyder på, at afstanden mellem mislydens forekomst er 50ms (20Hz). Da dette er et foreløbigt forsøg, så var de eksakte omdrejmomger på motoren ikke registreret (styret bevidst), men ligger antagelig omkring 3.000 rpm. Dette svarer til 6,6667 ms mellem hver tænding eller ca 40 ms (25Hz) mellem hver cylinders tænding. Dette indikerer ikke synkront lydbillede, men det er tæt på at gætte - og det er ikke godt nok "i min butik".


Bedre organiseret analyse

Nu er jeg kommet videre. Det lykkedes at køre en strækning med præcis 3.000 rpm på motoren og en belastning (med bremsepedalen) så mislyden høres konstant i adskillige sekunder. 

Den efterfølgende video viser (lyd)optagelser både fra kabinen og fra en mikrofon i motorrummet. Videoen viser først udvalgte dele at test-turen så der også kan dannes en ide om hvorledes mislyden høres i kabinen - og det er ikke meget. Sidste del af videoen afspiller optagelserne i forskellig hastighed og drager en konklusion - men ikke en løsning.



















Og her er et screenshot af et af analyse-billederne:























Frekvens-fordelingen i det indsatte vindue siger mig intet (desværre). Mislydens FOREKOMST sker med 25 Hz. Hvilken frekvens mislyden har ved jeg ikke.














Screenshot Stemme 009 analyse 01